כאשר רוצים לנהל למידה מרחוק אפשר לבחור באחת משתי דרכים:
1. למידה סינכרונית – ניהול שיעור שבו כל המשתתפים פעילים באותו זמן. היא כוללת תקשורת בזמן-אמת בין המרצה לכלל הסטודנטים וביניהם, על גבי פלטפורמה מיוחדת (כגון TEAMS, ZOOM ועוד). הוראה מסוג זה מיועדת לאינטראקציה ותקשורת בין אישי.
2. למידה א-סינכרונית – יצירת שיעור או פעילויות והעלאתם לפלטפורמה דיגיטלית שכל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס אליה בזמן המתאים לו/לה ולעבוד בקצב אישי.
הבחירה והשילוב בין שני אופני הלמידה מרחוק ייעשו על פי המטרות הפדגוגיות בהתאם לנושא אשר נלמד ולקבוצה. ולכן, לניהול למידה סינכרונית חשוב להבין את העקרונות הפדגוגים והיתרונות שלה וזה כולל למשל אופן ניהול שיעור סינכרוני בזמן-אמת, דרכים ליצירת מעורבות של הלומדים, כלים דיגיטליים שניתן לשלב במהלך השיעור ועוד.
שיעור סינכרוני מתאים ללמידה מרחוק כאשר מעוניינים בנוכחות בו-זמנית של המשתתפים במרחב מקוון אחד, כל אחד ממקום הימצאותו. ללמידה כזאת יש נורמות משלה כדי לאפשר תקשורת יעילה בסביבה מקוונת. כמו כן, יש חשיבות ליצור "social presence" או היכולת של כל תלמיד להרגיש שהוא נתפס כבן אדם "אמיתי" אשר שייך לקהילת הלומדים. כדי לעשות זאת, כדאי ללמוד מהן הפונקציות של הפלטפורמה לקיום שיעור סינכרוני (כמו ZOOM) ומה הם הכלים הדיגיטלים אשר אפשר לשלב, ושבאמצעותם המרצה יוכל לעודד השתתפות, מעורבות ושיתופיות. התמונות בהמשך הדף מראות דגם של שיעור סינכרוני, והצעות שונות לשיבוצם של כלים דיגיטליים לחלקים השונים של שיעור על פי הדגם הזה. ישנה גם טבלה שאפשר להיעזר בה לצורך חיפוש כלי מתאים להשגת המטרות הפדגוגיות בעת עיצוב השיעור. כל שילוב ייעשה באופן מושכל, במידה ובהדרגתיות, ובהתאם למבנה ברור של שיעור. כמו כן, צריך שיהיה רצף פעילויות אשר יבטיח מעבר חלק והגיוני מאחת לשנייה. לעיצובו של שיעור סינכרוני על פי העקרונות הפדגוגים הרלוונטים יש השפעה גדולה על הצלחתו.
מצגת הדרכה למידה סינכרונית (פורמט PDF)



סרטון הדרכה על למידה מרחוק סינכרונית (שיעור חי):