פדגוגיה מתבוננת

תוכנית הלימודים הבית-ספרית מושתתת על הפניית מבט כלפי חוץ ונוטעת בתלמידים ובמורים את ההבנה שהמשמעות נמצאת מחוצה להם, ואולם הפדגוגיה המתבוננת תופסת את העולם הפנימי, את הכמיהה ואת הדמיון כליבת החינוך. בעשור האחרון שילוב פדגוגיות התבוננות מתפתח בארה”ב, באירופה ואף בישראל: דיון בשאלות העמוקות של החיים, כתיבת יומן אישי, מדיטציה, מיינדפולנס, יוגה, טאי-צ’י ועוד (ארגז, 2018).

במה נבדלת הוראת ספרות במכללה לחינוך ובבית הספר, מהוראת ספרות באקדמיה? לטענתי, הוראת הספרות במכללה ובבית הספר אינה ״אקדמיה לעניים״ המנסה לשכפל את המודל האקדמי. היא מציעה זיקות חדשות בין תורת הספרות לבין תורת החינוך, ומפגש בין הספרות לבין עולם הילדות והנעורים. הכשרת מורים לספרות במכללה לחינוך באמצעות התבוננות רואה את משימתה של המורה לא רק כהנחלת ידע ומיומנויות, אלא גם כהמצאה, משחק וגילוי, יצירת מרחב של השתהות, התנסות, תהייה וחוויה.

התבוננות היא דרך ידיעה שמשלימה את הידיעה הרציונלית והחושית; מטרתה לפתח ערות, ריכוז ותובנה. זו מתאפשרת דרך שהות שקטה, מודעות לנשימה ולגוף, בהייה, הקשבה עמוקה, ועוד. פדגוגיה מתבוננת משלבת בתוך הלימוד האקדמי תיאוריות ופרקטיקות של התבוננות, מדיטציה והקשבה, מתוך מטרה להפוך את הלימודים הדיסציפלינאריים לאישיים ועמוקים יותר. בתפיסה זו, חוויית הלמידה אינה נערכת רק במישור האנליטי-קוגניטיבי, אלא מתבססת גם במישורים החושי-גופני והתודעתי-רוחני. האדם נתפס כמכלול, וקשב מיוחד מופנה לעולמותיהם הפנימיים של המשתתפים בתהליך הלימוד, כמו גם ליחסים ביניהם, כקהילת לומדים שאינה ארעית וסתמית אלא כזו שנוצרים בין שותפיה זיקות ושיח משמעותי.

יש קשר עמוק בין ספרות לבין התבוננות. המשורר והסופר הם מומחים בהתבוננות. וגם התלמיד נדרש לפתח קשב מיוחד שיאפשר לו התבוננות בשלושה ממדים: התבוננות בעולם ובטקסט הנלמד; התבוננות בעצמי, בתחושות הגוף והנפש המתעוררות בתהליך הלמידה; והתבוננות בזולת, נוכחותם, תנועותיהם ודבריהם של המשתתפים האחרים בתהליך הלימוד.

הוראה מתבוננת של ספרות מעוררת הזרה כלפי המובן מאליו ומחלצת את היצירה ממעמדו הממילאי, מפתחת את המימד הרפלקטיבי וקושרת בין קריאה לבין כתיבה, בין קליטה לבין יצירה, עושה שימוש בידע אישי וקבוצתי ולא רק בידע אקדמי, חושפת את שורשי תהליך היצירה; משלבת גוף ונשימה, קושרת בין שירה לבין דיבור, עושה שימוש במשאבים חושיים ותודעתיים ולא רק במשאבים קוגניטיביים; מפתחת לומד פעיל, קשוב, מתבונן ומעורב.

כאן יוצגו עקרונות ודוגמאות לתרגילים של התבוננות בכיתה, עבור מורות המעוניינות להתנסות בהוראה מתבוננת של ספרות.

דיאלוג סוקרטי בהוראה אישית, או המרצה כמיילדת

מבוא: דגם הוראה זה מתבסס על שיטת הדיון הסוקרטית. בשיטה זו, הפילוסוף לא מביע עמדה משלו, אלא שואל שאלות שמובילות את בן השיח שלו להכרה חדשה. סוקרטס רואה את עצמו כמי שעוזר לחלץ את הידע הקיים אצל בן השיח. ידע כזה, טוען סוקרטס, אינו טעון למידה, אלא הוא קיים מגלגולים קודמים. תפקיד המורה הוא רק לעזור לתלמיד להיזכר בידע, כמו שמיילדת אינה בוראת את התינוק, אלא רק עוזרת להביא אותו לעולם.

 הצגת הדגם: המטרה שלי כמרצה היא לסייע לסטודנט-ית במטלות כתיבה ומחקר. הכוונה לכתיבת עבודה משמעותית, שמגיעה מתוך תשוקה מחקרית שלו-ה ומניעה אותו-ה להתגבר על כל הקשיים הצפויים בדרך, תוך רצון ומוכנות להשקעה ולשכלול העבודה. לשם כך אני מאמצת את הנחת היסוד של סוקרטס שהידע נמצא אצל הסטודנט-ית. לא מדובר בידע עובדתי (למשל, כמה בתי ספר יש בפריפריה), אלא בידע של בעיות עקרוניות שיכולות לשמש בסיס למחקר. מתוך הנחת היסוד הזאת, אני יוצאת לדרך בגישה מאוד פתוחה.

לחצו על התמונה לצפייה בדגם בהרחבה

דיאלוג סוקרטי בהוראה אישית

רפלקציה: הדגם מתאים לכל קורס שיש בו משימת כתיבה משמעותית. קורסי כתיבה אקדמית, קורסים סמינריוניים, סדנאות עבודות גמר ומפגשי הנחיה של תזה. מסגרות שונות מחייבות משך שונה של זמן. בעוד שבקורסי הכתיבה יספיקו כ-10 דקות למפגש, במסגרות מתקדמות יותר אפשר להסתפק במפגש קצר בתחילת הדרך ולהוסיף מפגשים ממושכים יותר (20-30 דקות) בהמשך. בדרך כלל המפגשים האלה מסתיימים בתחושה של התרוממות רוח לשני הצדדים: הסטודנטית לכדה בעזרתי את המחשבה החמקמקה ומבינה איך לתרגם אותה לעבודה אקדמית כתובה (לעיתים מדובר בתרגום של חוויה אישית מהזירה הפרטית לזירה המקצועית), ואני מרגישה שזכיתי ליטול חלק בתהליך למידה באופן מוחשי ביותר, בזכות ההבדל בין מצב הסטודנטית בתחילת המפגש לבין מצבה בסופו.

 

Padlet – לוח שיתופי

כלי זה מאפשר לכל משתתף, שקיבל הרשאה, להוסיף ללוח ‘פתק’.
הפתק יכול לכלול: טקסט, תמונה, וידאו, הקלטה קולית, שרטוט, קישור לסרטון ולאתרי אינטרנט. כל משתתף יכול להגיב לפתקים שהעלו עמיתיו. הלוח השיתופי הוא אמצעי מעולה לקידום  למידה שיתופית. אפשר להיעזר בו לפתיחת נושא או לסיכום, להיכרות בין המשתתפים, לתיאום ציפיות, לפיתוח דיון, לקיום סיעור מוחות, לאיסוף נתונים ומידע, לתכנון וניהול פרויקטים ועוד אפשרויות רבות.   

מדריך רישום מדריך רישום לפאדלט באמצעות רישיון ארגוני של מכללת סמינר הקיבוצים (קובץ PDF)

 

סרטון הדרכה על Padlet:

https://youtu.be/W6qp3nkvHgg

לנוחותכם, סרטון וובינר שהתקיים באפריל 2020 לסגל המכללה:

https://youtu.be/jEhSvluZuFg?t=35

 

מצגתלצפייה במצגת שימושים פדגוגיים בלוח שיתופי (פורמט PDF)

 

לצפייה בלוח השראה “10 רעיונות לשימוש בלוח פאדלט בקורס שלך” לחצו כאן (יפתח בלשונית חדשה).

Padlet

Nearpod – עזר דיגיטלי

nearpod_logo

כלי דיגיטלי המאפשר שיתוף תכנים ומתן משימות לתלמידים. הכלי עובד בכל אמצעי הקצה: מחשב, סמארטפון, טאבלט. התלמידים מתחברים למצגת המורה על ידי קוד שהמורה מפיק/ה או באמצעות קישור וצופים במצגת המורה על אמצעי הקצה שלהם. המורה שולט/ת במצגת ומפעיל את התלמידים בפעילויות.

מדריך רישום

מדריך רישום לתוכנת נירפוד (יפתח בלשונית חדשה)

 

בסרטון הבא מדריך קצר ליצירת מצגת אינטראקטיבית ושאלון רב-ברירה (Quiz) בנירפוד:

בסרטון הבא וובינר הדרכה לסגל כיצד ליצור שיעור חדש, להוסיף שקופית תוכן ושקופית מידע:

 

Mentimeter – כלי דיגיטלי ליצירת סקרים

mentimeter

מנטימטר (Mentimeter) הוא כלי דיגיטלי ליצירת סקרים ושאלונים והצגת מידע און ליין. ניתן להציג את המידע במגוון דרכים: גרפים, ענן תגים ועוד.

את שאלת הסקר אפשר לשלוח לסטודנטים, במהלך שיעור בזמן אמת (online) או כחלק מחומרי הלמידה באתר הקורס לפני השיעור.

את תגובות הסטודנטים ניתן להציג בצורות מגוונות ומעוררות דיון כדוגמת ענן מילים, גרפים ועוד.

שאלות הסקר יכולות להיות סגורות (רב-ברירה, דירוג) או שאלות פתוחות (כתיבת משפט עמדה, מילה אחת המתארת רעיון ועוד).

להלן ריכוז יתרונות השימוש במנטימטר:

● יישום כיתה הפוכה, ע”י שליחת שאלות הסקר לפני השיעור לסטודנטים לגבי מאמר או נושא שיידון בשיעור
● השתתפות מוגברת ופעילה של הסטודנטים במהלך שיעור
● פתיחות מוגברת הודות לאנונימיות הסקר
● סטודנטים מרגישים יותר מעורבים בקבלת החלטות
● לסטודנטים הזדמנות שווה להגיב
● איסוף והצגה מיידית של התגובות

מדריך רישום למנטימטרמדריך רישום למנטימטר (קובץ PDF יפתח בלשונית חדשה)

 

לנוחותכם, מצורף סרטון הדרכה מקוצר על הוספת שאלות במנטימטר (מסוג רב ברירה וענן מילים), מעבר למצב תצוגה, שיתוף הסטודנטים וייצוא תוצאות לקובץ PDF.

https://youtu.be/dgWCVYqsecI

סרטון הדרכה נוסף המבוסס על וובינר שהתקיים באפריל 2020:

https://youtu.be/_86J5UJtppw

לחצו כאן לצפייה ברעיונות לשימוש במנטימטר בעריכת ליאת ראובן (יפתח בלשונית חדשה)

רעיונות לשימוש במנטימטר

Prezi – עזר דיגיטלי

כלי דיגיטלי המאפשר ליצור מצגת עם כמה רכיבים כמו – וידאו, מסמכים, תמונות ועוד.

שילוב המדיות מאפשר לתלמידים להביע את עצמם בדרכים יצירתיות ומגוונות. ניתן להשתמש בכלי לפתיחה וסיכום נושא, תיעוד חוויות, תיעוד ידע שנצבר או נלמד ועוד. Prezi מאפשר להכין מצגת שיתופית מרשימה תוך שימוש בהתמקדות בחלקים שונים במצגת.

הכלי תומך בעבודה משותפת של כמה ממשתפים על קובץ אחד.

* הגרסה החינמית מוגבלת בחלק מהאפשרויות

הכלי לא תומך בעברית בצורה מלאה.

דילוג לתוכן