סרטון דיגיטלי כעבודה מסכמת

סרטון דיגיטלי

הצגת הדגם: כיצד שיקפה הספרות העברית את האירועים ההיסטוריים הגדולים שהתרחשו כאן במאה שנה האחרונות וכיצד עיצבה אותם מחדש? מי היו המהפכנים הגדולים ששינו את פניה של הספרות והתרבות?

הקורס "היסטוריוגרפיה: מהפכות ומהפכנים בספרות העברית" מתמקד בניסיון להעמיד מפה היסטורית של הספרות העברית החדשה, במאה העשרים והיכרות עם היוצרים והיצירות החשובות של המאה ה 20. פורמט הקורס חס״אי ובו הסטודנטים עורכים ומצלמים סרטון על יוצר או תקופה לפי בחירתם. סרטונים אלו נכנסו למאגר נגיש שיוכל לשמש אותם בהמשך להוראה בבתי הספר.

לחצו על התמונה כדי לצפות בדגם בהרחבה:

סרטון דיגיטלי כעבודה מסכמת

רפלקציה: למידת החקר שבסופה יצירת הסרטון אפשרו לסטודנטים להתנסות בהוראה יצירתית המשלבת למידת חקר. הסטודנטים שמחו מאוד ליצור עבודה יצירתית המשלבת בין מחקר ליצירה. כמו-כן, עבודת החקר הצליחה להשאיר אותם במתח לאורך הקורס כיוון שהיו צריכים לבחור תקופה ויוצר מתוך תוכנית הסילבוס. השילוב בין ההיסטוריה של הספרות העברית לבין שאלות קולנועיות וייצוג טלויזיוני של הספרות הפך את הקורס לחוויתי, יצירתי ומאתגר.

 

מרחב כיתתי וירטואלי

virtual class

מבוא: מרחב כיתתי וירטואלי הוא מרחב פיזיטלי (פיזי וירטואלי) המדמה סביבה של כיתה, בה מרוכזים ומונגשים כל חומרי הלמידה הרלוונטיים לשיעור. מרחב כיתתי וירטואלי מתאים הן להוראה סינכרונית והן להוראה א-סינכרונית. בשיעור סינכרוני כל חומרי הלמידה מונגשים בסביבה אחת וההקניה מתבצעת תוך מעבר של המרצה בין הקישורים הנמצאים בכיתה. בהוראה א-סינכרונית הסטודנטים חוקרים את המרחב באופן עצמאי, מנווטים בתוכו ומגלים באופן אקטיבי את הפעילויות הנמצאות בו. 

הצגת הדגם: במסגרת הקורס "יסודות הסיפורת" אשר נלמד בהוראה מרחוק, תכננתי שיעור סינכרוני ובו הפניות לקישורים רבים המכילים קטעי תוכן, חידון, מצגות ולוח שיתופי. הרעיון ליצירת מרחב כיתתי וירטואלי נולד מתוך רצון לרכז ולהנגיש את כל חומרי הלמידה המתוכננים לשיעור בפלטפורמה אחת, אשר תיצור חווית לימוד נעימה עבור הסטודנטים וגם תקל עליי כמרצה בתפעול הקישורים במהלך השיעור.

לחצו על התמונה לצפייה בדגם ההוראה:

לחצו על התמונה לצפייה בדגם ההוראה

רפלקציה: המרחב הכיתתי הווירטואלי הגביר את מעורבותם של הסטודנטים בשיעור ויצר אווירת לימוד נעימה ומזמינה תוך חיבור בין הסביבה הפיזית המוכרת של הכיתה לסביבה הדיגיטלית החדשה. כמו-כן, ריכוז כל הקישורים במרחב זה היה נוח מאוד לשימוש עבורי וסייע לי רבות בתפעול הקישורים במהלך השיעור. כל השיעור מנוהל מתוך שקופית אחת של הכיתה. כדאי לנסות!

בתום השיעור, השקופית הוטמעה במוודל כך שהסטודנטים יכלו לחזור למרחב הכיתתי הווירטואלי ולתרגל את החומר הלימודי בקצב ובזמן הנוחים עבורם.

תוכנת Mindomo להבניית ידע

mindomoLogo

הכלי מאפשר ליצור ולארגן רעיונות, לתכנן פרויקטים ולסכם שיעור/קורס עם תיאור חזותי של הרעיונות העיקריים שהוצגו וההקשרים ביניהם. ניתן להפוך את המפה למצגת ולהציג את חלקיה בדרך אשר היוצר בוחר.
שיתוף – midnomo מאפשר לשתף את מפת החשיבה על ידי קישור. בנוסף ניתן להוסיף שותפים לעריכה באמצעות הזמנה בדואר האלקטרוני.
מגבלות – הגרסה החינמית מאפשרת ליצור 3 מפות חשיבה בלבד.

  • הכלי mindomo מאפשר למרצה להציג את סילבוס הקורס בצורה מתפתחת ומקושרת דרך מצג של המפה.
  • הכלי יכול להוות פלטפורמה להכנת עבודת סכום תהליכית על ידי הסטודנטים.
  • בקורס לתואר שני בנושא הערכה בית ספרית הכינו הסטודנטים את עבודת הסכום בתוכנה: הציגו את בית הספר, נתחו פרויקטים, התייחסו לתפקיד רכז הערכה, גבשו תפיסת הערכה בית ספרית ולבסוף בנו תוכנית עבודה לרכז הערכה לשנת הלימודים הקרובה. כל זאת נעשה תוך קישוריות וצרוף מסמכים, סרטונים, תמונות ועוד.
מפת חשיבה mindomo
מפת חשיבה mindomo

תכנון וביצוע פרויקט חקר קבוצתי בלמידה סינכרונית שיתופית

פרויקט בנושא מדידות

מבוא :הדגם מציג תהליך חקר קבוצתי המתרחש בסביבה סינכרונית וכולל תכנון וביצוע סקירה רחבה של הנושא הנלמד. כל קבוצת סטודנטים חוקרת תת נושא מתוך הנושא הרחב ומייצגת את הלמידה באמצעות פוסטר דיגיטלי (לעיתים בעל שכבות מידע).

הצגת הדגם: במסגרת הקורס "ניתוח אירועים מתמטיים" נלמד נושא המדידות, כחלק מלימודי הגיאומטריה הנכלל בתוכנית הלימודים במתמטיקה לחינוך היסודי. תחילה המהלך תוכנן בשיתוף עמיתה, ד"ר חווה אביטל, ללמידה פרונטלית ועבודה בקבוצות פנים אל פנים. עם פרוץ משבר הקורונה והמעבר ללמידה מרחוק, החלטתי לקיים את מהלך הלמידה בהתאמה למציאות המתבקשת, ולמנף אותו ללמידת חקר קבוצתית הכוללת שימוש בכלים טכנולוגיים המקדמים הוראה פעילה ושיתופית.
הדגם מציג תכנון וביצוע סקירה רחבה של נושא המדידות בתוכנית הלימודים, מסמך ציוני הדרך וספרי לימוד והצגת ההתפתחות בפוסטר דיגיטלי.

לחצו על התמונה לצפייה בדגם ההוראה:

רפלקציה: כמנחה את התהליך, סביבת הלמידה אפשרה לי לצפות בעבודת הסטודנטים, ללמוד על האינטראקציה ביניהם ועל אופן התמודדותם עם המשימה. המעבר בין החדרים בזום וההנחיה בזמן אמת אפשרה לסטודנטים להתקדם בתהליך, לשתף במקורות מידע, ביישומונים ובמסמכים ולהגיע לתוצר קבוצתי שיתופי המשקף את הבנתם.

גיבורות וגיבורי המעשיות בחדר בריחה מקוון

סטודנטית חדר בריחה מקוון

הצגת הדגם: ההכנות לקראת פתיחת קורס חס"א חדש "גיבורות וגיבורי המעשיות בחדרי בריחה" נעשו לקראת בניית חדר בריחה פיזי. בשבוע השני, תחת איום הקורונה בו אנו נשלחים לבתים, נוסף אתגר חדש לקורס- אתגר הלמידה מרחוק. התאמת הקורס להוראה מרחוק דרשה שינוי של התוצר הסופי ומציאת כלי טכנולוגי מתאים לבניית חדר בריחה מקוון ובניית מחוון מותאם להערכתו.

דגם הוראה זה מציג כלי פדגוגי חדשני, אשר יאפשר לפרחי ההוראה ללמד נושאים שונים ומגוונים באמצעות בניית חדרי בריחה מקוונים. פרקטיקת הוראה זו יכולה לשמש כאמצעי לגירוי הסקרנות, ככלי להוראת נושא או ככלי להערכה חלופית (במקום מבחן סטנדרטי). הנושא ששימש אותנו בקורס הוא מעשיות לילדים.

לחצו על התמונה לצפייה בדגם בהרחבה:

רפלקציה: לתחושתי, מה שאיפשר לנו לקיים את הלמידה והעשייה בקורס, ואף להפוך אותן לחוויה מלהיבה, היא תחושת האחווה והשותפות לדרך של כל הגורמים המעורבים. מתן הנחיות ברורות וליווי צמוד אף הם גורמים חיוניים שתרמו להצלחת דגם ההוראה. בד בבד, יש לתת את הדעת על כך שקצב ההתקדמות של הקבוצות השונות אינו אחיד. עובדה זו מאתגרת את תפיסת מסגרת הזמן הפורמלית- מועד סיום השיעור, כמות השיעורים- בדגם הוראה המבוסס על התקדמות אישית/ קבוצתית.

הוראה מגוונת -ברוח UDL עיצוב אוניברסלי ללמידה

online Study

השיעור יושם באמצעות פלטפורמת Wizer.me המאפשר להוסיף מגוון רחב של תוצרים ולקבל מגוון תוצרים: כתיבה, וידאו והקלטה.

הדגם מורכב ממספר רכיבים:

ראשית הרשמה לאתר Wizer.me . באתר ניתן ליצור מגוון רחב של תוצרים וגם לעקוב אחר תשובות הלומדים. הלומדים מקבלים מהמרצה קוד כניסה לשיעור שלהם ועונים על המשימות.
א. שימוש בספר דיגיטלי להוראה באמצעות אפליקציית/אתר bookcreator – מצורף הסבר וסרטון הדרכה: https://www.bettys.co.il/applications/digital-book/
ב. שימוש בסרטוני הדרכה שהמרצה יכול לערוך בכוחות עצמו באמצעות הקלטת מסך בתוכנת Power Point – סרטון הדרכה.
ג. יצירת שאלות מגוונות: שאלות פתוחות, שאלות רב-ברירה, שאלות של התאמה ועוד ועוד.

סרטון קצר על שימוש באפליקציית Wizer Me לניהול כיתה מקוונת בגישת UDL

לנוחותכם, מצורף מדריך לשימוש ב- Wizer.me של משרד החינוך:

עקרונות פדגוגיים ללמידה מרחוק בשיעור א-סינכרוני

moodle

הלמידה מלווה באמצעים לתקשורת מרחוק כגון קבוצת דיון או קבוצה ברשת חברתית. דגם זה מציג את מאפייני המפגש הא-סינכרוני, יתרונות השימוש ב MOODLE ושיטות להוראה, למידה והערכה באמצעות MOODLE.

הדגם הוצג במסגרת היערכות מרצי המכללה להוראה מרחוק. הוא שימושי ונגיש לכל מרצה מאחר שכל הקורסים מלווים באתר MOODLE וכל הסטודנטים רשומים אליו. לכן, כל מרצה יכול להפעיל את הדגם בהתאם לצרכיו הפדגוגיים.

לצפייה במצגת ההדרכה (פורמט PDF) – עקרונות פדגוגיים ללמידה מרחוק בשיעור א-סינכרוני

למידה מרחוק סינכרונית

למידה סינכרונית

כאשר רוצים לנהל למידה מרחוק אפשר לבחור באחת משתי דרכים:

1. למידה סינכרונית – ניהול שיעור שבו כל המשתתפים פעילים באותו זמן. היא כוללת תקשורת בזמן-אמת בין המרצה לכלל הסטודנטים וביניהם, על גבי פלטפורמה מיוחדת (כגון TEAMS, ZOOM ועוד). הוראה מסוג זה מיועדת לאינטראקציה ותקשורת בין אישי.

2. למידה א-סינכרונית – יצירת שיעור או פעילויות והעלאתם לפלטפורמה דיגיטלית שכל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס אליה בזמן המתאים לו/לה ולעבוד בקצב אישי.

הבחירה והשילוב בין שני אופני הלמידה מרחוק ייעשו על פי המטרות הפדגוגיות בהתאם לנושא אשר נלמד ולקבוצה. ולכן, לניהול למידה סינכרונית חשוב להבין את העקרונות הפדגוגים והיתרונות שלה וזה כולל למשל אופן ניהול שיעור סינכרוני בזמן-אמת, דרכים ליצירת מעורבות של הלומדים, כלים דיגיטליים שניתן לשלב במהלך השיעור ועוד.

שיעור סינכרוני מתאים ללמידה מרחוק כאשר מעוניינים בנוכחות בו-זמנית של המשתתפים במרחב מקוון אחד, כל אחד ממקום הימצאותו. ללמידה כזאת יש נורמות משלה כדי לאפשר תקשורת יעילה בסביבה מקוונת. כמו כן, יש חשיבות ליצור "social presence" או היכולת של כל תלמיד להרגיש שהוא נתפס כבן אדם "אמיתי" אשר שייך לקהילת הלומדים. כדי לעשות זאת, כדאי ללמוד מהן הפונקציות של הפלטפורמה לקיום שיעור סינכרוני (כמו ZOOM) ומה הם הכלים הדיגיטלים אשר אפשר לשלב, ושבאמצעותם המרצה יוכל לעודד השתתפות, מעורבות ושיתופיות. התמונות בהמשך הדף מראות דגם של שיעור סינכרוני, והצעות שונות לשיבוצם של כלים דיגיטליים לחלקים השונים של שיעור על פי הדגם הזה. ישנה גם טבלה שאפשר להיעזר בה לצורך חיפוש כלי מתאים להשגת המטרות הפדגוגיות בעת עיצוב השיעור. כל שילוב ייעשה באופן מושכל, במידה ובהדרגתיות, ובהתאם למבנה ברור של שיעור. כמו כן, צריך שיהיה רצף פעילויות אשר יבטיח מעבר חלק והגיוני מאחת לשנייה. לעיצובו של שיעור סינכרוני על פי העקרונות הפדגוגים הרלוונטים יש השפעה גדולה על הצלחתו.

מצגת הדרכה למידה סינכרונית (פורמט PDF)

 

דגם עם כלים
כלים לשיעור סינכרוני
כלים לשיעור סינכרוני
דגם של שיעור סינכרוני
דגם של שיעור סינכרוני

סרטון הדרכה על למידה מרחוק סינכרונית (שיעור חי):

כיצד לקדם לומד עצמאי וביצועי הבנה בלמידה מרחוק

כיצד לקדם לומד עצמאי בלמידה מרחוק

דגם הלמידה המוצע כאן מותאם ללמידה מרחוק ומשלב בין למידה סינכרונית ולמידה א-סינכרונית: הצגת המשימה החקרנית בשיעור- סינכרוני וליווי תהליך הלמידה וביצוע המשימה באתר הקורס באופן א-סינכרוני. כמו כן, מודגמת שיטת הערכה חלופית לתוצר מסוג זה באמצעות מחוון ייעודי.

בדגם זה מוצגים שני סוגים של כלים דיגיטליים: פוסטר דיגיטלי (באמצעות הכלי Thinglink) ועלון מידע דיגיטלי (הכלי Smore).

מעוניינים להתנסות? לרשותכם שלושה כלי עזר:

1. תבנית למתן הנחיות לסטודנטים לביצוע המשימות
2. דף הדרכה לשימוש בכלי Thinglink
3. דף הדרכה לשימוש בכלי Smore

לנוחותכם, מצגת ההדרכה – כיצד לקדם לומד עצמאי וביצועי הבנה בלמידה מרחוק (פורמט PDF)

לקריאה בהרחבה על Thinglink – כלי דיגיטלי ליצירת ריבוד (אנוטציה) באתר השראות

לקריאה בהרחבה על SMORE – כלי ליצירת עלון מידע באתר השראות

סביבה לימודית שבה מיושם הקורס:  אתר מלווה קורס, למידה מרחוק באמצעות כלי לניהול מפגש סינכרוני.

יוצרות הדגם: סיגל בן עמרם וחגית ירום – צוות פדגוגיה דיגיטלית

טופס גוגל – Google Form

Survey Google Forms

יישום כיתה הפוכה באמצעות הטופס, יתאפשר ע"י שליחתו לסטודנטים לאחר קריאת מאמר או לאחר צפייה בסרטון עם מספר שאלות לגבי המאמר או הסרטון. תשובות הסטודנטים מתקבלות מיידית והמרצה יכול למקד את השיעור בנושא לפי בקיאות הסטודנטים בחומר הלימוד.

בלמידה מרחוק או ביישום של כיתה הפוכה, תוכלו לשלוח קישור לשאלון/מבדק לפני השיעור, להוסיף את הקישור לאתר הקורס במוודל, או לשלוח לסטודנטים במייל.

תוכלו לשלוח את השאלון לסטודנטים לאחר השיעור לתרגול של חומר הלימוד והם יקבלו משוב מיידי על תשובותיהם מבלי שתצטרכו לבדוק כל שאלון בצורה ידנית.

בהדרכה בסרטון המצורף נראה כיצד להפוך טופס שאלון למבדק, כיצד להגדיר מפתח תשובות לכל שאלה וכיצד להגדיר ניקוד ומשובים לכל שאלה וכיצד להוסיף סרטון מיוטיוב לשאלון.
כמו כן, נציג את האפשרות לראות במרוכז את תוצאות כל השאלות והבחנים במקום אחד (כולל יצוא לקובץ אקסל).

למעוניינים מצורף קובץ ההדרכה בפורמט PDF.

דילוג לתוכן