סרטון אינטראקטיבי- EdPuzzle

אדפאזל מתאימה להוראה מרחוק, למודל של כיתה הפוכה או להוראה סינכרונית (בשימוש הפלטפורמה ב-live).

הפלטפורמה מאפשרת העלאת סרטונים מהמחשב האישי או שימוש בסרטונים הקיימים ברשת אשר אפשר למצוא דרך מנוע החיפוש של אדפאזל. לאחר בחירת הסרטון, אפשר לחתוך אותו כדי לקצר או להשאיר את החלקים הרלוונטים, להטמיע בסרטון שאלות מסוג רב ברירה, שאלות פתוחות או להוסיף הערה בטקסט או הערה קולית. כמו כן, לקבל נתונים לגבי התקדמותם של הסטודנטים וביצוע המטלה, ניתן לתת ציון ו/או משוב באמצעות הפלטפורמה.

* אדפאזל מאפשרת יצירה של עד 20 סרטונים בגרסה החינמית.

מצגת מצגת איך ליצור סרטון ב-Edpuzzle (קובץ PDF יפתח בלשונית חדשה)

 

מוזמנים.ות לצפות במדריך למרצה:

EdPuzzle ערכים מוספים

מרחב כיתתי וירטואלי

virtual class

מבוא: מרחב כיתתי וירטואלי הוא מרחב פיזיטלי (פיזי וירטואלי) המדמה סביבה של כיתה, בה מרוכזים ומונגשים כל חומרי הלמידה הרלוונטיים לשיעור. מרחב כיתתי וירטואלי מתאים הן להוראה סינכרונית והן להוראה א-סינכרונית. בשיעור סינכרוני כל חומרי הלמידה מונגשים בסביבה אחת וההקניה מתבצעת תוך מעבר של המרצה בין הקישורים הנמצאים בכיתה. בהוראה א-סינכרונית הסטודנטים חוקרים את המרחב באופן עצמאי, מנווטים בתוכו ומגלים באופן אקטיבי את הפעילויות הנמצאות בו. 

הצגת הדגם: במסגרת הקורס "יסודות הסיפורת" אשר נלמד בהוראה מרחוק, תכננתי שיעור סינכרוני ובו הפניות לקישורים רבים המכילים קטעי תוכן, חידון, מצגות ולוח שיתופי. הרעיון ליצירת מרחב כיתתי וירטואלי נולד מתוך רצון לרכז ולהנגיש את כל חומרי הלמידה המתוכננים לשיעור בפלטפורמה אחת, אשר תיצור חווית לימוד נעימה עבור הסטודנטים וגם תקל עליי כמרצה בתפעול הקישורים במהלך השיעור.

לחצו על התמונה לצפייה בדגם ההוראה:

לחצו על התמונה לצפייה בדגם ההוראה

רפלקציה: המרחב הכיתתי הווירטואלי הגביר את מעורבותם של הסטודנטים בשיעור ויצר אווירת לימוד נעימה ומזמינה תוך חיבור בין הסביבה הפיזית המוכרת של הכיתה לסביבה הדיגיטלית החדשה. כמו-כן, ריכוז כל הקישורים במרחב זה היה נוח מאוד לשימוש עבורי וסייע לי רבות בתפעול הקישורים במהלך השיעור. כל השיעור מנוהל מתוך שקופית אחת של הכיתה. כדאי לנסות!

בתום השיעור, השקופית הוטמעה במוודל כך שהסטודנטים יכלו לחזור למרחב הכיתתי הווירטואלי ולתרגל את החומר הלימודי בקצב ובזמן הנוחים עבורם.

גיבורות וגיבורי המעשיות בחדר בריחה מקוון

סטודנטית חדר בריחה מקוון

הצגת הדגם: ההכנות לקראת פתיחת קורס חס"א חדש "גיבורות וגיבורי המעשיות בחדרי בריחה" נעשו לקראת בניית חדר בריחה פיזי. בשבוע השני, תחת איום הקורונה בו אנו נשלחים לבתים, נוסף אתגר חדש לקורס- אתגר הלמידה מרחוק. התאמת הקורס להוראה מרחוק דרשה שינוי של התוצר הסופי ומציאת כלי טכנולוגי מתאים לבניית חדר בריחה מקוון ובניית מחוון מותאם להערכתו.

דגם הוראה זה מציג כלי פדגוגי חדשני, אשר יאפשר לפרחי ההוראה ללמד נושאים שונים ומגוונים באמצעות בניית חדרי בריחה מקוונים. פרקטיקת הוראה זו יכולה לשמש כאמצעי לגירוי הסקרנות, ככלי להוראת נושא או ככלי להערכה חלופית (במקום מבחן סטנדרטי). הנושא ששימש אותנו בקורס הוא מעשיות לילדים.

לחצו על התמונה לצפייה בדגם בהרחבה:

רפלקציה: לתחושתי, מה שאיפשר לנו לקיים את הלמידה והעשייה בקורס, ואף להפוך אותן לחוויה מלהיבה, היא תחושת האחווה והשותפות לדרך של כל הגורמים המעורבים. מתן הנחיות ברורות וליווי צמוד אף הם גורמים חיוניים שתרמו להצלחת דגם ההוראה. בד בבד, יש לתת את הדעת על כך שקצב ההתקדמות של הקבוצות השונות אינו אחיד. עובדה זו מאתגרת את תפיסת מסגרת הזמן הפורמלית- מועד סיום השיעור, כמות השיעורים- בדגם הוראה המבוסס על התקדמות אישית/ קבוצתית.

הוראה מגוונת -ברוח UDL עיצוב אוניברסלי ללמידה

online Study

השיעור יושם באמצעות פלטפורמת Wizer.me המאפשר להוסיף מגוון רחב של תוצרים ולקבל מגוון תוצרים: כתיבה, וידאו והקלטה.

הדגם מורכב ממספר רכיבים:

ראשית הרשמה לאתר Wizer.me . באתר ניתן ליצור מגוון רחב של תוצרים וגם לעקוב אחר תשובות הלומדים. הלומדים מקבלים מהמרצה קוד כניסה לשיעור שלהם ועונים על המשימות.
א. שימוש בספר דיגיטלי להוראה באמצעות אפליקציית/אתר bookcreator – מצורף הסבר וסרטון הדרכה: https://www.bettys.co.il/applications/digital-book/
ב. שימוש בסרטוני הדרכה שהמרצה יכול לערוך בכוחות עצמו באמצעות הקלטת מסך בתוכנת Power Point – סרטון הדרכה.
ג. יצירת שאלות מגוונות: שאלות פתוחות, שאלות רב-ברירה, שאלות של התאמה ועוד ועוד.

סרטון קצר על שימוש באפליקציית Wizer Me לניהול כיתה מקוונת בגישת UDL

לנוחותכם, מצורף מדריך לשימוש ב- Wizer.me של משרד החינוך:

עקרונות פדגוגיים ללמידה מרחוק בשיעור א-סינכרוני

moodle

הלמידה מלווה באמצעים לתקשורת מרחוק כגון קבוצת דיון או קבוצה ברשת חברתית. דגם זה מציג את מאפייני המפגש הא-סינכרוני, יתרונות השימוש ב MOODLE ושיטות להוראה, למידה והערכה באמצעות MOODLE.

הדגם הוצג במסגרת היערכות מרצי המכללה להוראה מרחוק. הוא שימושי ונגיש לכל מרצה מאחר שכל הקורסים מלווים באתר MOODLE וכל הסטודנטים רשומים אליו. לכן, כל מרצה יכול להפעיל את הדגם בהתאם לצרכיו הפדגוגיים.

לצפייה במצגת ההדרכה (פורמט PDF) – עקרונות פדגוגיים ללמידה מרחוק בשיעור א-סינכרוני

למידה מרחוק סינכרונית

למידה סינכרונית

כאשר רוצים לנהל למידה מרחוק אפשר לבחור באחת משתי דרכים:

1. למידה סינכרונית – ניהול שיעור שבו כל המשתתפים פעילים באותו זמן. היא כוללת תקשורת בזמן-אמת בין המרצה לכלל הסטודנטים וביניהם, על גבי פלטפורמה מיוחדת (כגון TEAMS, ZOOM ועוד). הוראה מסוג זה מיועדת לאינטראקציה ותקשורת בין אישי.

2. למידה א-סינכרונית – יצירת שיעור או פעילויות והעלאתם לפלטפורמה דיגיטלית שכל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס אליה בזמן המתאים לו/לה ולעבוד בקצב אישי.

הבחירה והשילוב בין שני אופני הלמידה מרחוק ייעשו על פי המטרות הפדגוגיות בהתאם לנושא אשר נלמד ולקבוצה. ולכן, לניהול למידה סינכרונית חשוב להבין את העקרונות הפדגוגים והיתרונות שלה וזה כולל למשל אופן ניהול שיעור סינכרוני בזמן-אמת, דרכים ליצירת מעורבות של הלומדים, כלים דיגיטליים שניתן לשלב במהלך השיעור ועוד.

שיעור סינכרוני מתאים ללמידה מרחוק כאשר מעוניינים בנוכחות בו-זמנית של המשתתפים במרחב מקוון אחד, כל אחד ממקום הימצאותו. ללמידה כזאת יש נורמות משלה כדי לאפשר תקשורת יעילה בסביבה מקוונת. כמו כן, יש חשיבות ליצור "social presence" או היכולת של כל תלמיד להרגיש שהוא נתפס כבן אדם "אמיתי" אשר שייך לקהילת הלומדים. כדי לעשות זאת, כדאי ללמוד מהן הפונקציות של הפלטפורמה לקיום שיעור סינכרוני (כמו ZOOM) ומה הם הכלים הדיגיטלים אשר אפשר לשלב, ושבאמצעותם המרצה יוכל לעודד השתתפות, מעורבות ושיתופיות. התמונות בהמשך הדף מראות דגם של שיעור סינכרוני, והצעות שונות לשיבוצם של כלים דיגיטליים לחלקים השונים של שיעור על פי הדגם הזה. ישנה גם טבלה שאפשר להיעזר בה לצורך חיפוש כלי מתאים להשגת המטרות הפדגוגיות בעת עיצוב השיעור. כל שילוב ייעשה באופן מושכל, במידה ובהדרגתיות, ובהתאם למבנה ברור של שיעור. כמו כן, צריך שיהיה רצף פעילויות אשר יבטיח מעבר חלק והגיוני מאחת לשנייה. לעיצובו של שיעור סינכרוני על פי העקרונות הפדגוגים הרלוונטים יש השפעה גדולה על הצלחתו.

מצגת הדרכה למידה סינכרונית (פורמט PDF)

 

דגם עם כלים
כלים לשיעור סינכרוני
כלים לשיעור סינכרוני
דגם של שיעור סינכרוני
דגם של שיעור סינכרוני

סרטון הדרכה על למידה מרחוק סינכרונית (שיעור חי):

כיצד לקדם לומד עצמאי וביצועי הבנה בלמידה מרחוק

כיצד לקדם לומד עצמאי בלמידה מרחוק

דגם הלמידה המוצע כאן מותאם ללמידה מרחוק ומשלב בין למידה סינכרונית ולמידה א-סינכרונית: הצגת המשימה החקרנית בשיעור- סינכרוני וליווי תהליך הלמידה וביצוע המשימה באתר הקורס באופן א-סינכרוני. כמו כן, מודגמת שיטת הערכה חלופית לתוצר מסוג זה באמצעות מחוון ייעודי.

בדגם זה מוצגים שני סוגים של כלים דיגיטליים: פוסטר דיגיטלי (באמצעות הכלי Thinglink) ועלון מידע דיגיטלי (הכלי Smore).

מעוניינים להתנסות? לרשותכם שלושה כלי עזר:

1. תבנית למתן הנחיות לסטודנטים לביצוע המשימות
2. דף הדרכה לשימוש בכלי Thinglink
3. דף הדרכה לשימוש בכלי Smore

לנוחותכם, מצגת ההדרכה – כיצד לקדם לומד עצמאי וביצועי הבנה בלמידה מרחוק (פורמט PDF)

לקריאה בהרחבה על Thinglink – כלי דיגיטלי ליצירת ריבוד (אנוטציה) באתר השראות

לקריאה בהרחבה על SMORE – כלי ליצירת עלון מידע באתר השראות

סביבה לימודית שבה מיושם הקורס:  אתר מלווה קורס, למידה מרחוק באמצעות כלי לניהול מפגש סינכרוני.

יוצרות הדגם: סיגל בן עמרם וחגית ירום – צוות פדגוגיה דיגיטלית

מצגות Pear Deck

PearDeck
לאחר התקנת התוסף של pear deck ב google slides ניתן ליצור מצגות בעזרת טמפלטים שונים ומיוחדים הכוללות שאלות ומשימות מגוונות לסטודנטיות המערבות אותן בתהליך הלמידה. לאחר שהמצגת נשלחת לסטודנטיות, הן נכנסות אליה, באופן מאד פשוט, עם קוד ולומדות אותה. המרצה יכולה לראות את תשובותיהן דרך דף הבית שלה באתר pear deck.

במצגת ניתן לשלב משימות המוטמעות בה, אשר המענה עליהן הנו בתוך המצגת, סרטונים, קישורים והפניות למשימות בדפים אחרים (כמו גוגל דוקס, דף עבודה ב wize, ב-padlet ועוד). הטמפלטים השונים למצגת מגוונים מאד, אטקרטיביים וכוללים הצעות לפעילויות שונות ולשלבים שונים של השיעור. ל-pear deck יש גרסה חינמית וגרסה מורחבת יותר בתשלום. הגרסה החינמית מספיקה בהחלט.

מצגת Pear Deck לדוגמה (יש להיכנס עם חשבון Gmail). המצגת בפורמט SlideShare למי שאין חשבון Gmail.

MOODLE – פלטפורמה לניהול הלמידה ולאתר מלווה קורס

במכללת סמינר הקיבוצים  פלטפורמה זו עומדת לרשות המרצים לניהול הלמידה של כלל הקורסים. כאשר סטודנטים נרשמים לקורס מסוים, הם מצורפים באופן אוטומטי לרשימת הלומדים באותו קורס.  מערכת התמיכה הטכנית במכללה מעניקה גיבוי ותמיכה לכל הקורסים המתנהלים ב MOODLE.  

 

בדף עזר זה מרוכזים דפי הדרכה, סרטוני הדרכה והקלטות של הדרכות בנושא השימוש ב-MOODLE.

בסרטון הבא הקלטה של הדרכה סינכרונית בנושא מטלות לסטודנטים במודל:

לנוחותכם, מצורף ההדרכה קובץ מטלות לסטודנטים בשיעור אסינכרוני המתנהל במודל (פורמט PDF).

מדריכים נוספים: 

לנוחותכם ריכזנו כאן מדריכים נוספים שעשויים לעניין אתכם:

כיצד לשכפל תכנים שנוצרו בקורס אחד ולייבא אותם לקורס אחר: יבוא פריטים מקורס לקורס – דף הדרכה (פורמט PDF)

כיצד ליצור ולנהל  פורום/ים לשימוש קבוצות שונות מקרב משתתפי הקורס: יצירת פורומים קבוצתיים  – דף הדרכה (פורמט PDF)

מוזמנים.ות לצפות בסרטון הדרכה למרצה:

 

טופס גוגל – Google Form

Survey Google Forms

יישום כיתה הפוכה באמצעות הטופס, יתאפשר ע"י שליחתו לסטודנטים לאחר קריאת מאמר או לאחר צפייה בסרטון עם מספר שאלות לגבי המאמר או הסרטון. תשובות הסטודנטים מתקבלות מיידית והמרצה יכול למקד את השיעור בנושא לפי בקיאות הסטודנטים בחומר הלימוד.

בלמידה מרחוק או ביישום של כיתה הפוכה, תוכלו לשלוח קישור לשאלון/מבדק לפני השיעור, להוסיף את הקישור לאתר הקורס במוודל, או לשלוח לסטודנטים במייל.

תוכלו לשלוח את השאלון לסטודנטים לאחר השיעור לתרגול של חומר הלימוד והם יקבלו משוב מיידי על תשובותיהם מבלי שתצטרכו לבדוק כל שאלון בצורה ידנית.

בהדרכה בסרטון המצורף נראה כיצד להפוך טופס שאלון למבדק, כיצד להגדיר מפתח תשובות לכל שאלה וכיצד להגדיר ניקוד ומשובים לכל שאלה וכיצד להוסיף סרטון מיוטיוב לשאלון.
כמו כן, נציג את האפשרות לראות במרוכז את תוצאות כל השאלות והבחנים במקום אחד (כולל יצוא לקובץ אקסל).

למעוניינים מצורף קובץ ההדרכה בפורמט PDF.

דילוג לתוכן